معوقات مزدی و بیکاری هزاران کارگر در روزهای اخیر



۱۰۸ کارگر کارخانه فولاد و چدن درود و حدود۱۹۰ کارگر شاغل در کارخانه بلبرینگ سازی تبریز از معوقات مزدی چند ماه خود خبر دادند، از سوی دیگر نیز  نایب‌رئیس انجمن سنگ آهن با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ معدن سنگ آهن تعطیل شده است، گفت “تعطیلی این معادن باعث شده تا ۳۰هزار کارگر بیکار شوند”. 

گفتنی است که برخی منابع نیز از مرخصی اجباری حدود ۵۸۰ کارگر قراردادی و رسمی شاغل در دو کارخانه‌های «تولی پرس و بسته‌بندی البرز» خبر می‌دهند.
۱۰۸ کارگر کارخانه فولاد و چدن درود دست‌کم ۴ ماه معوقات مزدی پرداخت نشده؛ دارند.
جمعی از کارگران کارخانه فولاد چدن درود در تماسی از مطالبات مزدی پرداخت نشده خود خبر دادند.
به گفته این کارگران، علیرغم اینکه از آغاز سال ۹۶ حدود ۶۹ روز گذشته است، از بهمن ماه سال ۹۵ دستمزد کارگران پرداخت نشده است.
این کارگران که در شرکت فولاد وجدن بصورت پیمانی ورسمی مشغول به کار هستند، از این دیرکرد ناراضی هستند و می‌گویند: “از ۱۵ اسفند ماه سال ۹۵  هیچ پولی از کارفرما دریافت نکرده‌ایم”.
در ادامه کارگران این کارخانه درباره سایر مطالبات مزدی خود می‌گویند؛ جدا از چهار ماه مزد معوقه، تمامی کارگران دست‌کم ۱۰ میلیون تومان بابت مطالبات سالهای گذشته و عیدی سال ۹۴ از کارفرما طلبکار هستند که تا امروز موفق به دریافت آن نشده‌اند.
از سوی دیگر به نقل از کارگران این واحد نقل می‌شود که حق بیمه کارگران این کارخانه با مشکل پرداخت مواجه است به طوری که سال گذشته (۹۵) کارفرما بابت پرداخت سهم ۲۳ درصد حق بیمه خود به تامین اجتماعی فقط ۱۰ درصد از آن را پرداخت کرده و مابقی را به تامین اجتماعی بدهکار است.

برای دومین بار در سالجاری؛ کارگران «تولی پرس» و«بسته بندی البرز» ۱۰ روز به مرخصی اجباری رفتند

به گزارش ایلنا، برخی منابع از مرخصی اجباری حدود ۵۸۰ کارگر قراردادی و رسمی شاغل در دو کارخانه‌های «تولی پرس و بسته‌بندی البرز» خبر می‌دهند.
منابع کارگری در قزوین می‌گویند، با افزایش مشکلات این دو کارخانه، کارفرما از صبح روز (چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه) با اعلام تعطیلی موقت کارخانه به مدت ۱۰ روز، ۵۸۰ کارگر این واحد را به مرخصی می‌فرستد.
او با بیان اینکه کارگران این دو کارخانه که تحت مسئولیت کارفرمای واحد در محوطه‌ای واقع در شهر صنعتی البرز قزوین مشغول به کارند؛ نگران امنیت شغلی خود هستند، اظهار داشت: “کارفرمای مشترک طبق اطلاع قبلی قصد دارد برای دومین بار در سالجاری با تعطیلی کارخانه تا ۲۰ خرداد ماه در این مدت از مزایای شغلی آنها کسر کند”.
طبق اظهارات وی؛ پیش از این نیز کارگران این دو کارخانه از روز پنجم تا ۱۹ فروردین ماه به مرخصی اجباری فرستاده شده‌ بودند که درنهایت کارفرما ۹ روز از ایام مرخصی هریک از کارگران کسر کرد.
وی با اشاره به بلاتکلیفی کارگران این دو واحد بعد از تعطیلی ۱۰روزه، گفت: “کارگران از این موضوع رضایت ندارند چراکه در روزهایی که قرار است به مرخصی اجباری فرستانده شوند کارفرما برای کسر ۴ روز از  ایام مرخصی آنان به اجبار امضا گرفته است”.

نایب‌رئیس انجمن سنگ آهن:۳۰ هزار کارگر معدن سنگ آهن بیکار شدند

به گزارش تسنیم، نایب‌رئیس انجمن سنگ آهن با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ معدن سنگ آهن تعطیل شده است، گفت: “تعطیلی این معادن باعث شده تا ۳۰هزار کارگر بیکار شوند”.
بهرام شکوری با اشاره به اینکه به‌خلاف تمام صحبت‌ها هنوز اوضاع معادن سنگ آهن خوب نشده است، اظهار داشت: “کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و افزایش دریافت حقوق‌های دولتی از معادن شرایط فعالیت را برای آنها بسیار سخت کرده است”.
نایب‌رئیس انجمن سنگ آهن با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ معدن سنگ آهن تعطیل شده است، افزود: “متوسط کارگران هر یک از این معادن ۱۵۰ نفر است که باید گفت تعطیلی این معادن باعث شده تا ۳۰ هزار نیروی کار بیکار شوند”.
وی با انتقاد از اینکه با وجود اوضاع نامناسب معادن سنگ آهن همچنان حقوق‌های بالای دولتی از آنها دریافت می‌شود، افزود: “دولت در این شرایط هیچ بسته حمایتی را برای این معادن در نظر نگرفته تا شاید با اعمال آن مانع تعطیلی‌ها شود”.
شکوری تصریح کرد: “در حال حاضر اکثر معادن کوچک سنگ آهن تعطیل و فقط معادن بزرگ و دولتی‌ها با ظرفیت‌های مختلف و کمترین سود فعالیت می‌کنند”.

۱۹۰ کارگر بلبرینگ سازی سه‌ماه و‌نیم مزد طلبکارند


پرداخت حقوق حدود۱۹۰ کارگر شاغل در کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در استان آذربایجان شرقی سه ونیم ماه به تاخیر افتاده است.
شماری از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی در تماسی اعلام کردند که هنوز بابت نیمی از دستمزد بهمن، مطالبات مزدی اسفند سال گذشته و  فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری از کارفرمای خود طلبکارند و در عین حال کارفرمای آنها هنوز بابت هزینه حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.
کارگران این واحد سازنده بلبرینگ می‌گویند از زمان خصوصی سازی محل کارشان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و برای همین تعویق سه تا چهار ماهه در پرداخت مطالبات آنها به روال عادی تبدیل شده است.
به گفته کارگران بلبرینگ سازی ، در ادامه بی توجه ای های مسئولان این واحد صنعتی در پرداخت مطالباتشان سال گذشته طی دفعاتی به نشانه اعتراض دست از کارکشیده بودند.
به ادعای کارگران این کارخانه در حال حاضر فعالیت این واحد تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه تولید بسیار محدود شده وکارگران در کارخانه کاری برای انجام دادن ندارند.