رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفسنجانی گفت: هنوز هم معتقد به حذف اسراییل هستم



ایت الله هاشمی رفسنجانی: فکر می‌کنم اسراییل نمی‌تواند طولانی مدت بماند.هاشمی می‌گوید که روز قدس، نامی که روح‌الله خمینی بر آخرین جمعه ماه رمضان گذاشت «گرچه به‌تدریج کمی کم رونق شده» اما «بالاخره سفارت‌خانه‌های ما مراسمی برگزار می‌كنند و دور هم جمع می‌شوند وحرف‌هايی می‌زنند».


اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با یک پایگاه خبری وابسته به گروه حزب الله لبنان، گفت: «در مورد آينده فلسطين من هنوز هم عقيده دارم كه حضور اسراييل و اين دولت جعلی بالاخره موقت است و يک روزی بالاخره اين جسم كه خارجی است و در پيكر يک ملت و يک كشور وارد شده است بالاخره روزی حذف می‌شود».
گزارش سایت رسمی هاشمی رفسنجانی، وی در مورد زمان و چگونگی این «حذف»، گفت: «شرايط فرق می‌كند؛ ‌می‌تواند خيلی زود شرايطی فراهم شود كه اسراييل صرفش نكند كه بماند و می تواند هم خيلی طولانی شود چون اسراييل و حاميانش دارند تلاش می‌كنند اين دوره را خيلی طولانی كنند».
هاشمی رفسنجانی اسراییل را «پایگاه چندمنظوره غرب» خواند و گفت که فکر می‌کند «اسراييل نمی‌تواند طولانی بماند».
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی از این که به گفته او عرب‌ها از خصومت با اسراییل کاسته و ایران برایشان دشمن مقدم شده، انتقاد کرد و ندادن شناسنامه ماندگار به فلسطینی‌ها از سوی کشورهای عربی که آوارگان این کشور را پذیرفتند، «از کارهای خوب» آن‌ها دانست تا «اينها هویت فلسطينی‌شان باقی بماند؛‌ وفراموش نكنند».
وی اردوگاه یرموک را که در سوریه قرار دارد و در شرایط فعلی این کشور، شرایط مناسبی ندارد، جایی خواند که می‌تواند بعدا نقطه آغاز تهاجم به اسراییل باشد: «‌اردوگاه يرموک جای نسبتا امن و خوبی بود كه در سايه حكومت سوريه اينها خوب زندگی می‌كردند؛ ‌پيش از انقلاب من يک بار رفته بودم يرموک و خيلی آنجا را با حس و حال ديدم و دیدم همين جا می‌تواند بعدا نقطه آغاز تهاجم عليه اسراييل باشد».
وی گفت که اصولا مساله فلسطین داشت به تدریج فراموش می‌شد «اما انقلاب اسلامی ايران مساله را زنده كرد». هاشمی درباره روز قدس که روح الله خمینی این نام را بر آخرین جمعه ماه رمضان هر سال گذاشت، گفت که این مراسم «گرچه به‌تدریج کمی کم رونق شده اما بالاخره سفارت‌خانه‌های ما مراسمی برگزار می‌كنند و دور هم جمع می‌شوند وحرف‌هايی می‌زنند و اين مطالب احيا می‌شود».
وی همچنین حزب الله لبنان را یک نهاد «حقیقتا بسیار بسیار با ارزش» خواند و گفت که این گروه «الان به عنوان يك قدرت تهديد كننده اسراييل در آنجا مطرح» است و اگر در سوریه حزب الله نبود، «همان سال‌های اول به هم می‌ريخت».
وی از حزب الله به عنوان «نهادی که ارتباط اساسی عقیدتی با ایران دارد و ایران کاملا با آن‌ها ارتباط دارد» یاد کرد و گفت: «نگران بودیم اگر سوريه هم وضعش به هم بريزد حزب الله مشكلاتی پيدا كند. ولی حزب الله الان خودش اينقدر نيرومند است كه به تنهايی هم می‌تواند خودش را حفظ كند؛ ممكن است كه خيلی‌ها تشويق شوند كه ضربه‌ای بزنند؛ خوب ضربه‌ای می‌زنند؛ ضربه‌ای هم می‌خورند؛ ‌الان به اندازه يک كشور آن‌ها در لبنان كوچک تاثيرگذار هستند».