سرداران سپاه به یکی از بندهای قطع‌نامه رفع تحریم اعتراض کردند


اعتراض سرداران سپاه به بند محدودیت هشت‌ساله در پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت ، گرچه علی خامنه‌ای مسئولان کشور را از دو دستگی در رابطه با توافق هسته‌ای بر حذر داشته است .

رسول سنایی‌راد رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمصاحبه‌ای که روز شنبه ۲۷ تیر منتشر شد، گفت که بند مربوط به موشک‌های بالستیک در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای رفع تحریم‌ها از ایران، قابل پذیرش نیست.

سرداران سپاه: بند مربوط به موشک‌های بالستیک در پیش‌نویس قطع‌نامه باید تغییر کند.

سنایی‌راد با ذکر این که «مذاکرات هسته‌ای نباید زمینه‌ای برای سوءاستفاده غرب جهت دخالت در مسائل نظامی ایران شود»، گفت که توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست. این سردار سپاه افزود: «ما ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام می‌کنیم که این حمایت به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل در مذاکرات نخواهد بود».
سنایی‌راد گفت که «هرچند که این هنوز پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت است اما در همین مرحله نیز باید مفاد مداخله آمیز آن در امور نظامی ایران تغییر کند».
در پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت، هشت سال محدودیت برای فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک پیش‌بینی شده است: «از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».
یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز در این باره گفت:«مساله بنیه دفاعی و مسائل مربوط به موشکی از جمله خطوط قرمز در مذاکرات بوده است و تحت هیچ شرایطی از آن کوتاه نخواهیم آمد».
از سوی دیگر، محمداسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که در گذشته از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود، با اشاره به این بند از پیش‌نویس قطع‌نامه گفت: «مجلس به هیچ عنوان این‌گونه محدودیت‌ها را نمی‌پذیرد و به دقت حقوق مردم و کشور را پی‌گیری خواهد کرد».
قطع‌نامه مذکور که چهارشنبه گذشته از سوی سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شده است، روز دوشنبه ۲۹ تیر در این شورا به رای گذاشته خواهد شد.