علی لاریجانی: تصویب کلیات طرح الزام‌ دولت به حفظ حقوق هسته‌ای



علی لاریجانی رئیس مجلس : نمی‌توانیم با محدود کردن شورای عالی امنیت ملی، رهبری را محدود کنیم . نمایندگان مجلس با کلیات ماده‌واحده «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» موافقت کردند. این طرح با طرحی که فوریت آن روز چهارشنبه به تصویب رسیده بود، تفاوت‌هایی داشت.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۳۱ خرداد با کلیات طرحی موسوم به «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس، این طرح ۱۹۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع را به خود اختصاص داد. ۲۸۳ نماینده در جلسه حاضر بودند.
گفتنی است که فوریت این طرح روز چهارشنبه گذشته با موافقت ۹۲ درصدی نمایندگان به تصویب رسیده بود اما متن آن با متن امروز تفاوت‌هایی دارد.
تفاوت‌ها
در بند ۱ ماده واحده قبلی آمده بود: «کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود».
بند ۱ به این جمله تغییر یافته است: «لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود».
بند ۲ پیشین به این صورت تنظیم شده بود: «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است».
این بند نیز به این صورت تغییر یافته: «آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود».
تبصره ۱ که با این جمله تنظیم شده بود: «بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود»، چنین تغییری را شاهد بود: «براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود».
توضیح لاریجانی درباره تغییرات
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «اصلاحات لازم [بود] برای اینکه دست مذاکره کنندگان در یک چارچوبی باز باشد که مورد تایید رهبری و شورای عالی امنیت ملی است».
لاریجانی افزود: «شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است و هر تصمیمی که رهبری و این شورا بگیرد مجلس می‌پذیرد. ما نمی‌توانیم با محدود کردن شورای عالی امنیت رهبری را محدود کنیم».
طبق گفته‌های لاریجانی،‌ در جلسه آینده جزئیات این طرح مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
حاشیه‌ها
گروهی از نمایندگان به اضافه شدن عبارت «مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید رعایت شود» در بخش‌هایی از این طرح و برخلاف متن اولیه اعتراض داشتند.
احمد توکلی نماینده تهران طی تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: «وقتی بررسی طرحی در دستور هفتگی صحن علنی چاپ می‌شود، طبق آیین‌نامه داخلی اصلاً قابل تغییر نیست. این موضوع بسیار دارای اهمیت است و کسی نمی‌توانست آن را تغییر دهد».
لاریجانی در پاسخ گفت:‌ «موضوع هسته‌ای جزء مسائلی است که به شورایعالی امنیت ملی مربوط می‌شود و شورایعالی امنیت ملی نیز درباره اینگونه موارد نظراتی دارد، لذا باید اینگونه طرح‌ها با هماهنگی شورایعالی امنیت ملی به تصویب برسد».
دولت با این طرح مخالف بود و مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی نارضایتی خود را اعلام کرده و گفته بود: «دولت در میانه راه مذاکرات است و در حساس‌ترین مرحله مذاکرات قرار دارد و از ابتدا تاکنون نیز همه خطوط قرمزی که نظام داشته است را رعایت کرده و به نظر می‌رسد نیازی به قانون در این خصوص نیست».
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات طرح، در صحن علنی شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.