تهدید سپاه پاسداران برای کنترل دریای عمان، خلیج و تنگه هرمز



محمد جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران إيران، روز چهارشنبه ۲۵-۲-۲۰۱۵ طی اظهاراتی اعلام کرد که ایران از نظر نظامی به قدرت «بی‌نظیری» دست یافته ، اما در شرایط کنونی نمی‌خواهد آن قدرت را به کار گیرد. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، جعفری که در حاشیه برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم ۹» سخن می گفت اظهار داشت: «قدرت بی‌نظیری ایجاد شده که ما دلمان نمی‌خواهد آن را به امتحان واقعی بگذاریم ولی اگر خدای نکرده چنین روزی پیش بیاید، قطعا دریای عمان و تنگه هرمز و خلیج در تسلط کامل نیروهای دریایی ایران است». 

وی افزود که این رزمایش برای «تمرکز روی شناورهای دشمن انجام گرفته و همه به نتیجه رسیده است و تمامی موشک‌های شلیک شده به هدف اصابت کرد». 

تهدیدهای لفظی محمد جعفری مبنی بر کنترل تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج در حالی مطرح می‌شود که هر کدام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در زمینه دفاع مشترک همپیمان هستند و برخی از آنها نیز قراردادهای منفرد دفاعی مشترک درازمدتی با کشورهای بزرگ امضاء کرده اند. آخرین این قراردادها میان بریتانیا و بحرین به امضاء رسیده است. 

«مایکل فالون» وزیر دفاع بریتانیا پس از امضای قرار داد تاسیس پایگاه جدید در بحرین گفت: «هدف از تاسیس این پایگاه ۶ میلیون پوندی در بندر «سلمان» برقراری ثبات در منطقه خلیج و تمرکز طولانی مدت ما در این منطقه خواهد بود.

دولت قطر، کویت و امارات متحده عربی هر کدام به نوبه خود با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه قرار دادهای نظامی – دریایی در چارچوب دفاع مشترک امضاء کرده‌اند. 

سرلشکر جعفری در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: «به همه دنیا قبلا هم اعلام کردیم که این توانمندی‌ها برای برقراری امنیت خلیج و تنگه هرمز است. این نکته مهمی است که بازدارنده است که دشمنان ما قصدی برای به هم زدن یا اعمال قدرت و ایجاد ناامنی در منطقه نداشته باشند، چون این احتمال وجود دارد. برقراری امنیت شناورهای نفتکش و تجاری در منطقه تنگه هرمز و خلیج در دستور کار است. انشاءالله تا مرحله آخر رزمایش به همین صورت با موفقیت پیش برود». 

وی تأکید کرد: «امروز نقطه برجسته‌ای که متمرکز شدیم، یعنی ناو هواپیمابر، سلاح‌ها و تاکتیک‌های مختلفی که نمایش داده شد، برگرفته از تجربیات بعد از جنگ تاکنون است». 

وی خاطر نشان کرد: «این‌ها همه با هدف تامین امنیت در برابر دشمنان فرامنطقه‌ای ما صورت می‌گیرد. ما خود را مدافع امنیت تنگه هرمز و خلیج می‌دانیم و این را به دنیا ثابت می‌کنیم».