ایران در دانشگاهها را به روی هواداران بشار اسد گشود




ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز سه شنبه ۲۴ فوریه، گفت که ایران دانشجویان اعزامی از سوریه را در رشته‌های آموزش تخصصی و فوق تخصصی پزشکی می‌پذیرد. 

حریرچی در دیدار با وزیر آموزش عالی سوریه در تهران گفت: «در زمینه صدور مدارک مورد نیاز کشور سوریه، اختیاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز داده شده تا مدارک دانشجویان سوری را براساس مدارک مورد قبول آن کشور صادر کنند». 

حریرچی هیچ رقمی از تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای ایران نداد اما گفت که تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه تهران ۳ رقمی شده است. بنا به گزارش‌ها تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه تهران هم اکنون بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است که بیشتر آن‌ها از کشورهای سوریه و عراق هستند. 

او پیشنهاد کرد تا برای تسهیل امر تحصیل دانشجویان سوری در ایران یک «تفاهمنامه بین وزارت بهداشت ایران و وزارت آموزش عالی سوریه» به امضا برسد. 

در نشستی دیگر که در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران روز سه شنبه برگزار شد، محمد ماردینی، وزیر آموزش عالی سوریه گفت که در اثر جنگ داخلی این کشور، نظام درمانی و آموزشی «آسیبهای جدید» دیده است، و از مقامات ایرانی خواست که در این شرایط «کمک و 
مساعدت ویژه» در اختیار سوریه قرار دهند و به دانشجویان سوری اجازه داده شود تا برای تحصیل به ایران بیایند. 

در همین حال عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران، نیز روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران، از دولت ایران خواست تا درهای دانشگاههای ایران را به روی هواداران بشار اسد باز کند. 

او در توجیه خواسته خود گفت که نیروهای مخالف رژیم بشار اسد، هم اکنون برای تحصیل به کشورهای ترکیه و پادشاهی سعودی سفر می‌کنند. 

محمود گفت: «علاوه بر همکاری دو کشور در زمینه‌های سیاسی و نظامی باید در زمینه علمی و فناوری نیز روابط دو کشور افزایش یابد.»