جایزه صلح نوبل برای ظریف؛ گاف دروغی که بزرگ شد


گروهی از رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی، گمانه‌زنی یک مقام بازنشسته موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در سوئد را نظر رسمی تلقی کرده و آن را بزرگ کردند، اما این موسسه، به طور رسمی خبر کاندیداتوری ظریف و جان کری برای جایزه صلح نوبل را تکذیب کرد.


بار دیگر، ذوق‌زدگی در ارتباط با جایزه صلح نوبل، کار دست رسانه‌های اصلاح‌طلب داده و به «گاف» بزرگ و بین‌المللی دیگری تبدیل شده است. روز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه، بلافاصله پس از اعلام به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، برخی رسانه‌های داخلی، از جمله خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، مهر و پرس‌تی‌وی، خبری را به نقل از یک مقام سابق و بازنشسته یک اتاق فکر سوئدی به اسم «موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» منتشر کردند. در بخشی از این گزارش، که به فارسی و انگلیسی انتشار یافته، آمده بود:
«طارق رئوف رییس سابق اداره هماهنگی سیاست‌های راستی‌آزمایی و امنیتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اکنون مدیر برنامه خلع سلاح و منع گسترش هسته‌ای در موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم است، گفت که توافق بین ایران و ۱+۵، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای چند جانبه در دو دهه به شمار می‌رود. وی یادآور شد که توافق هسته ای اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۶ را به جان کری و محمدجواد ظریف مسلم می‌کند.»
حتی بر اساس همین گزارش نیز، مشخص است که این صرفا یک گمانه‌زنی توسط یک مقام سابق و بازنشسته این موسسه است که در حال حاضر، هیچ سمت رسمی ندارد و یک مراجعه ساده بهسایت رسمی این موسسه، نشان می‌داد که این سخن، حقیقت ندارد و هیچ اثری از آن در این سایت وجود ندارد. امری که بلافاصله توسط یکی از همکاران خودنویس (Technevis)، در «موضوع داغی» که در وبسایت بالاترین در همین زمینه انتشار یافته بود، تذکر داده شد.
نکته دیگر این‌که اساسا این موسسه، صرفا یک «اتاق فکر» (Think-Tank) است و نقش و مسوولیت مستقیمی در تعیین کاندیداهای صلح نوبل ندارد و پروسه انتخاب جایزه صلح نوبل در «کمیته صلح نوبل» وابسته به پارلمان نروژ انجام می‌گیرد نه در یک «اتاق فکر» سوئدی!
گسترش این دروغ بزرگ رسانه‌ای در ابعاد بین‌المللی باعث شد «موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» به طور رسمی نسبت به این خبر واکنش نشان دهد و آن را تکذیب کند، تکذیبیه‌ای که در رسانه‌های بین‌المللی و داخلی انعکاس یافت. در متن تکذیبیه این موسسه، با رد گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) آمده است:
«این خبر، دیدگاه شخصی یکی از اعضای موسسه ماست و این موسسه، هیچ تصمیم رسمی‌ای در این ارتباط اتخاذ نکرده است.»
اما گویا ذوق‌زدگی طرفداران ظریف، چشم آنها را بر حقیقت بسته بود و این دروغ بزرگ، ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرد. به گونه‌ای که روزنامه «آرمان»، از نزدیکان پرشور دولت روحانی و هاشمی رفسنجانی، امروز، پنج‌شنبه ۲۵ تیر، تیتر نخست صفحه اول خود را به این مساله اختصاص داد (تصویر بالا)؛ هر چند در حال حاضر، وبسایت این روزنامه از دسترس خارج شده است، که احتمالا به دلیل گاف بزرگی است که داده است. روزنامه آرمان، که برخی آن را «روابط عمومی خاندان هاشمی» می‌دانند، پیش از این نیز در یک ذوق‌زدگی دیگر، در تیتر یک صفحه اول خود، فاطمه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی را در اندازه‌های ایندیرا گاندی و بی‌نظیر بوتو دانسته بود.
البته این نخستین بار نیست که اصلاح‌طلبان در زمینه جایزه صلح نوبل، دچار ذوق‌زدگی می‌شوند و گاف می‌دهند؛ پیش از این نیز، در پی سخنرانی علی مطهری در جلسه علنی مجلس و اعتراض او به حصر موسوی، کروبی و رهنورد، صادق زیباکلام با ارسال نامه‌ای برای «پیتر تجلر»، سفیر سوئد از او خواست تا علی مطهری را به عنوان یکی از مدافعان حقوق بشر در فهرست جایزه صلح نوبل در سال جاری میلادی قرار دهد. اما صادق زیباکلام که به عنوان چهره بین‌المللی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، نمی‌دانست که اساساً کشور سوئد و سفیر آن هیچ ارتباطی با موضوع جایزه صلح نوبل ندارد.
همچنین مطرح شدن دروغین نام جواد ظریف برای کاندیداتوری جایزه صلح نوبل، موجب اعتراض بسیاری از ایرانیان شد. آنان برخی سخنان گذشته ظریف در نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی را یادآور شدند؛ از جمله گفته‌های او مبنی بر این‌که: ما در ایران کسی را به خاطر عقیده و نظرش زندانی نمی‌کنیم؛ ما در ایران اعدام سیاسی نداریم و در مذاکرات هسته‌ای مانع طرح بحث حقوق بشر شدیم.