فرمانده سپاه: قطع‌نامه ناشی از توافق را نمی‌پذیرد



جعفری فرمانده سپاه: «شورای امنیت وقت خود را برای تصویب این پیش‌نویس به بطالت نگذراند»


محمدعلی جعفری با اشاره به یکی از بندهای پیش‌نویس قطع‌نامه جدید شورای امنیت که پس از توافق هسته‌ای تنظیم شده، گفت که آن را نمی‌پذیرد.
هم‌زمان با آن که روز دوشنبه ۲۹ تیر، پیش‌نویس قطع‌نامه جدیدی که در پی توافق هسته‌ای نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ تنظیم شد، در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود، فرمانده سپاه پاسداران گفته است که «هیچ‌گاه» آن را نمی‌پذیرد و به شورای امنیت توصیه کرد که وقت خود را «به بطالت نگذراند».
سرلشکر محمدعلی جعفری با ذکر این که «مهم‌ترین ملاک برای ارزیابی جمع‌بندی هسته‌ای و سنجش نسبت آن با یک توافق خوب، تطابق تام و تمام، شفاف و غیرمبهم آن با خط قرمزهای اعلام شده توسط جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «آنچه برای من به‌عنوان یک مسئول نظامی بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد، ایستادگی جدی و بدون ذره‌ای اغماض بر سر خط قرمز بسیار حیاتی یعنی حفظ و ارتقای توانمندی دفاعی ایران است».
فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است امروز در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، گفت: «برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود».
در پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت، هشت سال محدودیت برای فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک پیش‌بینی شده است: «از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».
بیشتر بخوانید:
اعتراض سرداران سپاه به یکی از بندهای قطع‌نامه رفع تحریم
حال سرلشکر جعفری می‌گوید: «هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند».
این فرمانده سپاه سخن نه چندان محترمانه رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «لاف در غریبی» خواندن اظهارات اوباما را تکرار کرد و گفت سخنان مقام‌های آمریکایی درباره توان‌مندی نظامی‌شان و حقیر شمردن توان نظامی ایران «همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مصداق لاف در غریبی است».