اعتراض مزدبگیران کشور و گسترش نارضایتی‌های کارگری در سراسر ایران



اعتراض کارکنان شرکتی و کارگران ادارات راه و شهرسازی سیستان، تجمع کارگران کارخانه های فارسیت دورود و نیشکر هفت تپه و کشت و صنعت شوشتر،تجمع کارگران شرکت آریا ناران سرچشمه مقابل فرمانداری رفسنجان، اعتصاب یک ماه و نیمه در کارخانه ایران برک رشت،اعتراض کارگران فولاد زرند به پرداخت نشدن دستمزد، اعتصاب سه روزه کارگران کارخانه گمین قزوین، تجمع کارگران شرکت فرزکهن مقابل سازمان منطقه آزاد قشم، اعتصاب کارگران خدمات شهری شهرداری یاسوج و غیره از جمله نشانه های گسترش اعتراضات کارگری در هفته گذشته است که در گزارش به آنها پرداخته شده است.

کارگران ایران در هفته گذشته دست به اقدامات اعتراضی متعددی زدند. تمامی این اعتراضات برای پیگیری حقوق صنفی، دریافت مزد و سایر مطالبات معوق کارگران صورت گرفته است. فشرده‌ای از اخبار این اعتراضات را در زیر می‌خوانید:
“تجمع کارگران شرکت صنعتی و معدنی آریا ناران سرچشمه مقابل فرمانداری رفسنجان”
صبح روز ۷ تیر ماه جمعی از کارگران شرکت معد‌ن‌کاری آریان ناران وابسته به مجتمع مس سرچشمه به‌دلیل اخراج بدون دلیل ۱۶ کارگر این شرکت با تجمع جلوی فرمانداری رفسنجان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.
این کارگران، هنوز حقوق و مزایای خود را از یک سال پیش دریافت نکرده‌اند، همچنین مزایایی که به کارگران شرکت مس‌ سرچشمه تعلق میگیرد، شامل آنان نشده است.
این در حالی است که کارگران در پاسخ به اعتراض‌شان برای دریافت حقوق و مزایا، تهدید به اخراج شده‌اند.
“تجمع کارگران کارخانه فارسیت دورود”
هفتم تیر ماه کارگران کارخانه فارسیت دورود در اعتراض به مبلغ حق سنوات پرداختی پیشنهادی کارفرما جهت بازخرید، دست به تجمع مقابل فرمانداری دورود زدند.
فرماندار دورود درباره تجمع کارگران این کارخانه، اظهار داشت: مدیرعامل این کارخانه باید پاسخ‎گو باشد و بهتر است در این خصوص صحبت کند.
“اعتراض کارکنان شرکتی و کارگران ادارات راه و شهرسازی حوزه سیستان”
تعدادی از کارکنان شرکتی و کارگران ادارات راه شهرسازی سیستان طی نامه‌ای سرگشاده به مدیرکل راه و شهرسازی اعتراض‌شان را به تأخیرهای ۳ تا ۴ ماهه در پرداخت حقوق و همچنین سطح نازل آن، اعلام داشتند.
“هشتم تیر ماه، دربخش‌هایی از این نامه اعتراضی آمده است”:
جناب مدیرکل، از شما تقاضا داریم تا نسبت به مشکل پرداخت حقوق کارکنان راه و شهرسازی که سال‌هاست در جریان است و تاکنون هیچ‌یک از مدیران کلی که بر این منصب تکیه زده‌اند اقدامی صورت نگرفته است و هنوز هم همانند سال‌های قبل حقوق ما هر ۳ ماه یک‌بار و در بعضی موارد به ۴ ماه یک‌بار رسیده است پرداخت می شود و در پرداختی هم که صورت می‌گیرد همه آن‌ها پرداخت نمی‌شود و بخشی از آن و مابقی نیز در ماه‌های بعد واریز می گردد. حقوقی که حتی کفاف یک ماه زندگی را نمی‌دهد. آیا به‌راستی جناب مدیرکل راه و شهرسازی حاضرید یک روز بدون حقوق کار بکنید یا با حقوق ما زندگی کنید. فقط این را نگویید که تحصیلات ما با شما فرق می‌کند که در بین ما از بی‌سواد هستند تا فوق لیسانس که همه ما یک درد داریم و آن بی‌پولی است و از طرف دیگر عدم جدیت مدیران کل این سازمان در طی این چند سال برای پیگیری موضوع رسمی یا پیمانی شدن کارکنان باعث شده است که هر ماه باید شرمنده زن و فرزندان خود باشیم.
“اعتراض دو روزه کارگران فولاد زرند به پرداخت نشدن دستمزد”
دویست کارگر شاغل در پروژه در دست احداث فولاد زرند که به‌صورت پیمانکاری در قسمت ساخت تأسیسات عمرانی کوره‌های این پروژه فعالیت دارند، در روزهای ۷ و ۸ تیر ماه دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارگران در روز نخست در اعتراض به انباشته شدن مطالبات مزدی خود در داخل کارگاه تجمع کردند و روز دوم نیز با انتقال این تجمع به مقابل محل استقرار کارفرمای اصلی اقدامات اعتراضی خود را دنبال کردند.
شرکت زرند ایرانیان در مقام کارفرمای اصلی پروژه فولاد زرند کرمان با به تأخیر انداختن پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکاران ایرانی باعث شده است تا دست‌کم هر یک از کارگران معترض سه تا چهار ماه معوقات مزدی طلبکار بشوند.
مسئولیت احداث پروژه کارخانه فولاد زرند کرمان به‌صورت مشترک به دو شرکت چینی و ایرانی سپرده شده است. قرار است در راستای واگذاری مسئولیت طرف ایرانی نیز به شرکت‌های چینی، از این پس کارگران چینی به جای کارگران ایرانی در این پروژه مشغول به‌کار شوند.
بر این اساس گفته می‌شود که ممکن است دلیل به تأخیر افتادن پرداخت صورت وضعیت‌ پیمانکاران ایرانی و در نتیجه انباشته شدن معوقات مزدی کارگران با همین رویکرد صورت گرفته باشد.
“به‌دنبال اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه، یک ماه از معوقات مزدی آن‌ها پرداخت شد”
پنجاه تن از کارگران کارخانه نی شکر هفت تپه ۸ تیر ماه برای چندمین بار در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۲ ماه حقوق معوقه در محوطه کارخانه تجمع کردند.
کارفرما هنوز دستمزد خرداد ماه را به همراه بخشی از حقوق فروردین ماه سالجاری به کارگران بدهکار است. به گزارش ایلنا، اما مسئولان ذیربط و کارفرما پاسخ قانع‌کننده‌ای به کارگران نمی‌دهند.
در عین حال مطالبات معوق کارگران روزمزدی نیز به سه ماه می‌رسد و آنان به‌رغم سوابق کار بالا به سبب نداشتن قرارداد کار با کارفرما امنیت شغلی ندارند.
همچنین در ۶ ماه گذشته با تعداد بیش از ۵۰ نفر از راننده‌های کامیون که با ماشین‌های استیجاری در این مجتمع مشغول به‌کارند، تسویه حساب نشده است.
هم‌اکنون در این واحد صنعتی هیچ نماینده قانونی مسئولیت پیگیری مطالبات صنفی کارگران را بر عهده ندارد. زمانی که هشت ماه از فعالیت شورای اسلامی کار این واحد تولیدی می‌گذشت، کارفرما به بهانه تخلف انتخاباتی این تشکل را منحل کرد و با گذشت ۴ ماه از آن زمان دیگر اجازه فعالیت این نهاد صنفی را نمی‌دهد.
“اعتصاب کارگران کارخانه ایران برک رشت، ۱/۵ ماهه شد”
کارگران کارخانه ایران ‌برک رشت از احتمال قوی برگزاری نشست کمسیون کارگری شورای تأمین برای رسیدگی به مشکلات صنفی آن‌ها خبر داده‌اند.
راه‌اندازی دوباره کارخانه، پرداخت هشت ماه معوقه مزدی و تمدید قرارداد کار تمامی کارگرانی که در روزهای اخیر به‌دلیل تمام شدن اعتبار قرارداد زمزمه اخراج‌شان شنیده می‌شود از جمله خواسته‌های کارگران این واحد تولیدی است.
“اعتراض دوباره کارگران در فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه”
در حالی که پیمانکاران پروژه‌های در دست احداث فازهای ۱۵ و۱۶ منطقه ویژه عسلویه از مدتی پیش تلاش کردند تا با تغییر متن قراردادهای کار امکان هرگونه اعتراض صنفی را از کارگران بگیرند، کارگران پیمانکاری شاغل در این پروژه‌ها از ۷ تیر ماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محل کار حاضر نشده‌اند. بنا به گزارش ها، دلیل اصلی این اعتراض صنفی طولانی شدن پرداخت معوقات مزدی باقیمانده از سال ۹۳ و بخش‌هایی از مطالبات مزدی سال ۹۴ است و از طرف پیمانکار به کارگران گفته شده است که کارفرمای اصلی از پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکاران خودداری می‌کند.
کارگران معترض که شمار آن‌ها دست‌کم تا حدود ۸۰۰ نفر می‌رسد در شرکت‌های آذران گستر، توانمند، تلاش‌گستر، آزمون فلز و پتروصنعت مشغول کارند ‌و در روزهای گذشته با ماندن در خوابگاه و یا تجمع در مقابل دفتر کارفرمای اصلی پیگیر مطالبات مزدی خود شده بودند.
“تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت شوشتر “
شبکه اطلاع‌رسانی خوزستان در ۷ تیر ماه، مطالبه اصلی کارگران این واحد تولیدی عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است. مسئولین شرکت کشت و صنعت شوشتر در جهت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل چند سالی قول مساعد داده‌اند اما تاکنون هیچگونه اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
همچنین دیگر مطالبه کارگران غیرعادلانه پرداخت کردن پاداش سالانه (کارانه) بوده است که از مسئولین شرکت درخواست رسیدگی فوری به این مشکلات را دارند.
این شرکت از واحد های هفت‌گانه توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن است که در اراضی شعیبیه بین دو رودخانه شطیط و دز واقع شده است.
کشت و صنعت شوشتر ۱۵۳۰۰ هکتار از اراضی دهستان شعیبیه و مناطق اطراف را در حالی در اختیار دارد که شاید اگر این میزان اراضی بین مردم بومی منطقه برای کشت سایر محصولات کشاورزی توزیع می‌شد بخش زیادی از گره اشتغال در این منطقه محروم قابل حل بود.
این واحد تولیدی در بیش از ۱۵ سال از عمر خود، وسعت خویش را بیش از ۳۰ کیلومتر در منطقه‌ای محروم گسترده کرده است. لکن این توسعه سرزمینی تاکنون نتوانسته یکی از محروم‌ترین مناطق استان خوزستان را سامان دهد.
به‌رغم حضور مدیری بومی در رأس این مجموعه اقتصادی که حتی از پسماندهای نیشکر نیز درآمد دارد شاهد توجه کافی نسبت به مردم محروم منطقه اطراف این شرکت که قطعاً توسعه نیشکر وامدار آن‌ها می‌باشد نیستیم.
ضرورت رسیدگی به وضعیت غول‌های اقتصادی استان از طرف مسئولین امر بیش از پیش باید مورد توجه باشد چرا که حداقل اقدام این شرکت‌های اقتصادی که غالباً دولتی نیز می باشند داشتن پیوست منطقه‌ای می‌باشد نه اینکه فقط پسماند و دود نصیب مردم محروم منطقه کنند.
“اعتصاب ۳ روزه و تجمعات کارگران کارخانه گمین قزوین”
کارگران شرکت بلور گمین به‌دلیل دریافت نکردن سه ماه از حقوق خود به‌مدت ۳ روز دست به اعتصاب زدند.
این شرکت بیش از ۴۵۰ کارگر به صورت استخدامی و قراردادی دارد.
تجمع اعتراضی کارکنان شرکت هواپیمایی خدمات ویژه جهاد کشاورزی قزوین
کارکنان این شرکت ۷ تیر ماه مقابل دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین تجمع کردند و خواستار تعیین تکلیف شرکت هواپیمایی خدمات ویژه و دریافت حقوق معوقه خود شدند.
اعتصاب و تجمع کارگران خدمات شهری شهرداری یاسوج
کارگران خدمات شهری شهرداری یاسوج در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود ۸ و ۹ تیر ماه در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.
پرداخت حقوق و بیمه سه ماهه اول امسال و عیدی و سنوات سال‌ ۹۳ مطالبات این کارگران است.
یکی از کارگران به خبرنگار ایسنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حق بیمه ما پرداخت نشده که برای بهداشت و درمان این کارگران و خانواده‌های آن‌ها دردآور است. دیروز یکی از فرزندانم بیمار شد اما متأسفانه به‌علت اینکه حق بیمه برای ما پرداخت نشده، دفترچه بیمه‌ای برای درمان فرزندم نداشتم و پولی هم که برای درمان هزینه کنم، ندارم حالا مسئولان خود را جای ما بگذارند.
“تجمع کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان مقابل استانداری”
دهم تیر ماه، حدود ۳۰ نفر از کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان، در اعتراض به رعایت نشدن قانون درباره خود و نیز دریافت نکردن حقوق، و بیمه نشدن در مقابل استانداری تجمع کردند.
۲۵۰ نفر کارگزار مخابرات روستایی خوزستان که سابقه برخی از آن‌ها به سال ۶۵ می‌رسد تاکنون به صورت قراردادی و بدون پرداخت حق بیمه کار می‌کردند.
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در پارسال که اسفند گذشته از سوی دولت ابلاغ شده تمام کارگزاران باید تا موعد بازنشستگی زیر نظر مخابرات ادامه فعالیت دهند.
این مصوبه در تمام استان‌ها به جز خوزستان اجرایی شده است، مخابرات این استان از اجرای این مصوبه ممانعت کرده و با وجودی که مهلت امضای قرادادها تا ۵ تیر بوده اما هنوز هیچ قراردادی به شهرستان‌ها نرسیده است.
کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان از مهر ماه ۹۳ تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.
“تجمع کارگران معدن گل‌گهر کرمان در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی”
سیصد تن از کارگران پیمانکاری معدن گل‌‌گهر کرمان ۹ تیر ماه در اعتراض به طولانی شدن زمان پرداخت معوقات مزدی خود در محل اداره کار و فرمانداری سیرجان تجمع کردند.
یک هزارو پانصد کارگر از طریق شرکت‌های پیمانکاری شهسوار ماشین و فتح جنوب در فعالیت‌های استخراجی معدن معدن شماره ۴ گل‌گهر مشغول‌ کارند که دست‌کم از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بابت معوقات مزدی طلبکارند.
کارگران تا به امروز برای وصول مطالبات خود چندین مرتبه به نهادهای مسئول مراجعه کرده‌اند که تمامی آن‌ها بی‌نتیجه بوده است.
یکی از کارگران معدن گل‌گهر به ایلنا گفت: تنها زمانی که بعد از عید به‌صورت جدی پیگیر مطالبات معوقه خود شدیم کارفرما حاضر شد تا عیدی و پاداش پایان سال ۹۳ را در انتهای فروردین ماه پرداخت کند. . . در تمامی این مدت در معدن مشغول کار بودیم اما چون هنوز ریالی بابت مزد جاری و معوقه به ما پرداخت نشده است به ناچار همه ما برای تأمین معاش در ساعاتی غیرکاری به‌صورت موقت در مشاغل دیگری مانند مسافرکشی و کارهای روزمزد دیگر کار کرده‌ایم. از آنجا که ادامه این وضعیت دیگر مقدور نیست از ابتدای ماه جاری دست از کار کشیدیم.
“تجمع کارگران شرکت پیمانکاری فرزکهن مقابل سازمان منطقه آزاد قشم”
هشتم تیر ماه، بیش از ۱۰۰ تن از کارگران شرکت پیمانکاری فرزکهن قشم در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود در مقابل سازمان منطقه آزاد قشم تجمع کردند.
نماینده کارگران این شرکت اظهار داشت که قبل از برگزاری این تجمع بارها و بارها با سرپرست شرکت فرزکهن صحبت کردیم ولی او به جای پرداخت حقوق تهدید به اخراج معترضین کرد.
سه ماه است که هیچ کارگر شرکت فرزکهن پولی دریافت نکرده است و حتی برخی‌ها از اسفند ماه سال گذشته حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.