۷۰ درصد کارگران ساختمانی خراسان رضوی بیکارند




رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی گفت: وجود اتباع خارجی به ویژه افغان‌ها معضل بزرگ کارگران ساختمانی استان است.

به گزارش هرانا، محمدرضا داوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به میزان پایین ساخت‌و‌ساز در سال جاری، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از کارگران ساختمانی در سال جاری بیکار بوده‌ که دلیل اصلی آن نیز وجود اتباع خارجی است.
وی تصریح کرد: در حالی که بیشتر کارگران ایرانی توان تامین مایحتاج زندگی خود را ندارند کارگران افغانی استادکار و پیمانکار شده‌اند که دلیل آن عدم کنترل فعالیت‌ اتباع خارجی در کشور است.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی آمار کارگران ساختمانی استان را ۷۶ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: در این میان ۴۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و پرونده‌ ۱۶ هزار نفر نیز به بیمه ارسال شده که در سال آینده بیمه خواهند شد.
داوری با اشاره به مصوبه توقف اجرایی ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی، گفت: خوشبختانه با اعتراض انجمن‌ها این مصوبه لغو شد و طرحی مبتنی بر اینکه پیمانکاران باید ۲۰ درصد بابت پروانه کسب را به تامین اجتماعی بدهند، تصویب شد.
وی گفت: کانون کشوری کارگران ساختمانی طرحی برای جلوگیری از فعالیت کارگران اتباع خارجی آماده کرده است که امیدواریم در سال آینده به تصویب مجلس رسیده و از کار افراد مهاجر جلوگیری شود.